0988_GAMO_POI-03_Foto-export-HD-6

Cloud Made in Slovakia

Maximálna dostupnosť, flexibilita, veľký výpočtový výkon. To sú požiadavky na vyhovujúce cloudové služby. Nadnárodná firma Lenovo si pre ne vybrala providera zo Slovenska. Z toho cloudového prostredia poskytujú interné IT systémy pre EMEA región.
Lenovo Slovakia je oficiálnym zastúpením korporácie na Slovensku, poskytuje interné IT systémy a služby pre región EMEA (Európa, Stredný východ, Afrika), využíva servery v GAMO Cloud. S manažérom pre tento segment Branislavom Kartikom sme viedli rozhovor.
Aký je váš pohľad na súčasný vývoj a smerovanie technológií?

Tiež si myslím, že cloudové riešenia majú budúcnosť. Je to prirodzený prístup ako k programovaniu, tak aj k používaniu aplikácií. Naďalej sa však bude rozvíjať aj umelá inteligencia, IoT, inteligentné aplikácie, analytika, virtuálna realita alebo biometrické funkcie, ktoré potrebujú centrálne úložiská a musia byť spravované.

Akú infraštruktúru preferujete? Tradičnú, cloudovú, hybridnú?

Každému to, čo aktuálne potrebuje. Prakticky však vychádza, že cloudové riešenia majú väčší význam. Najmä pre spoločnosti, ktorých nie je biznisom IT alebo iba v malej miere. V takomto prípade by sa nemali snažiť spravovať si infraštruktúru sami, je to totiž drahšie ako si myslia. Často totiž nesledujú takzvané‚ neviditeľné náklady‘, čo je napríklad suma za elektrinu, za chladenie serverovne. A samozrejme, ide o ďalšie náklady najmä na ľudské zdroje. 

Pre spoločnosti, ktoré robia IT, majú tradičná infraštruktúra a vlastné laboratórium zmysel. Aj my v Lenove skúšame nové veci na vlastnom hardvéri, ale väčšinu služieb sa snažíme umiestňovať do cloudových úložísk. Je to pre nás výhodnejšie.

Kde vidíte tie výhody?

V zjednodušení správy systémov. Používateľ sa nemusí zaoberať samotnou infraštruktúrou, službu si zaplatí. Poviem to na jednoduchom príklade: vlastné auto verzus taxík. Keď nemám auto, nepotrebujem sa oň starať, platiť poistenia, opravy, ani aktuálne čoraz drahšie pohonné hmoty. Ak sa potrebujem niekam odviesť, zavolám si taxík, teda len samotnú službu. Je to síce nepraktické pri ceste na dovolenku, ale pre mnohé presuny to riešením je. Čiže ďalším pozitívom sú ušetrené peniaze. Dokonca aj v horizonte 3, 4, 5 rokov cloudového riešenia, nielen dočasne. Inokedy sú prípady, keď napríklad aktuálne potrebujeme úložisko, ale investovať úvodných 5 000 Eur do hardvéru, bez vedomia či bude dostačujúce alebo zbytočne veľké, sú riskantne investované peniaze.

Za značku Lenovo spravujete interné IT systémy a služby pre celý EMEA región. Čo všetko to zahŕňa?

Je to správa IT prevádzky v oblasti od Dublinu cez Moskvu, Dubaj po Johannesburg, všade tam, kde je Lenovo prítomné. Približne v každej európskej krajine je jedno zastúpenie. Väčšinou ide o predaj, logistiku a správu služieb. Správa IT sietí je riadená z Číny. Môj tím má na starosti kontakt s koncovým používateľom v rámci Lenova.

Lenovo má know-how historicky získané vďaka investíciám do veľkých laboratórií pre rozvoj hardvéru a technológií. Má divíziu riešení pre kompletnú infraštruktúru, vnímame ho ako globálneho hardvérového giganta. Čo vás teda priviedlo ku cloudu?

My sme začali riešiť cloudové riešenia už v roku 2011. V tom čase existovalo viacero drobných takzvaných ‚pochodbových‘ serverov. Ľudia z rôznych oddelení, napríklad z reportingu, mali dodatočné aplikačné či databázové servery. Tie sa vyskytovali rôzne – na chodbe, na stoloch v kanceláriách, v lepšom prípade v nejakej serverovni, bez poriadnej centrálnej správy a kontroly zabezpečenia. Jedného dňa sa stalo, že takýto server kvôli kritickému množstvu prachu, ktoré stihol nasať, prestal fungovať.  Vtedy sme nemali cloud rozvinutý ani v regiónoch a jednoducho sme museli začať s externým partnerom.

Prečo ste sa rozhodli dôverovať slovenskému poskytovateľovi cloud služieb namiesto veľkého globálneho hráča? Čo boli hlavné dôvody a výhody?

Viac ako lokálpatriotizmus poteší človeka pracovať s lokálnym partnerom. Jednou z požiadaviek bola fyzická blízkosť kvôli latencii siete. Veľkosť providera u nás nehrala úlohu, skôr to bola bezpečnosť a kvalita služby. Nás ani nezaujíma presná frekvencia procesora, pamäte, ale potrebujeme vedieť ako sa to správa a čo to robí. A hlavne, keď je problém, ako partnerská strana reaguje, to je úplne kľúčové. Ďalšou výhodou sú možnosti konzultácie a konzultačných služieb. Totiž držať si vlastného experta na IT siete je drahé. Radšej ho zaplatíme na niekoľko hodín do mesiaca k ostatným službám a v tejto súvislosti sme mali s GAMO vždy dobrú skúsenosť. Vždy sme zaznamenali rýchlu reakciu aj riešenie. A hoci všetci vo firme hovoríme po anglicky, výhodu vidím aj v komunikácii v materinskom slovenskom jazyku. 

Niektoré firmy majú obavy z migrácie. Je to relevantný strašiak v procese?

Hovorí sa, že vždy treba mať plán, aby človek vedel, ako ísť aj mimo neho. (Smiech.) Najskôr bolo potrebné urobiť sieťový VPN tunel do vnútra spoločnosti, čo je vždy bezpečnostná výzva. Pri jeho bezpečnosti je to opačne ako s ľudskými právami. Povolené je iba to, čo je explicitne povolené, všetko ostatné je zakázané. Následne sme si vybrali najmenej komplikované služby, kde sme si vedeli predstaviť chvíľkový výpadok. My sme do prechodu šli s tým, že celé aplikčné riešenia, ktoré pôjdu naimplementovať nanovo, sa vyrobia nanovo. Nebudeme migrovať staré veci so starým operačným systémom. Tých scenárov teda môže byť viac, ale musí existovať aj plán, ako sa vrátiť z polcesty, ak migrácia nedopadne podľa očakávaní. 

Keby ste mali radiť iným IT manažérom a top manažmentu firiem, aké by boli vaše odporúčania pre prechod do cloudu?

Cloud systém je to nádherný nástroj na obchodný prístup Try and Buy. Kúpený hardvér za 5000 Eur nemôžete o dva mesiace vrátiť. S cloudom sa dá začať s niečím menším, nenáročným, neriskovať pri tom stratu biznis kontinuity, premrhaných investícií a tak skúsiť, či to funguje. Ak to nefunguje, tak to jednoducho nechať tak. Chybou by skôr bolo nevyskúšať to. A vyskúšanie nestojí veľa. Niekedy aj nič. S dobrým partnerom sa vždy dá dohodnúť na skúšobnej prevádzke, teste. Investovať efektívne je nevyhnutnosťou v biznise a cloud vychádza ako finančná výhoda. Ale aj ako nevyhnutnosť i technologicky správny smer.

Dnes je nevyhnutnosť cloud, nedávno sme mali spomínané chodbové servery, kam sa posunieme a ako rýchlo sa to bude diať? 

Napriek tomu, že sa hovorí ako všetko ide rýchlo a ako sa všetko rýchlo mení, nejaví sa to až tak. Nedávno som si pozrel stratégiu z pred 10 – 12 rokov, a hovorilo sa v nej o podobných veciach ako dnes. A stále sme do toho cieľa neprišli. Moja úvaha znie, že zmeny sa až tak rýchlo nedejú. Postupne sa však posúvame ďalej a ľudia budú nachádzať lepšie a výhodnejšie riešenia. A efektívnejší budú vytláčať tých, ktorí sa neprispôsobili nevyhnutným zmenám súčasnosti. 

Mohlo by Vás zaujímať: Únik dát môže firmu pripraviť o financie či know-how

Publikované: 13. júna 2022

Jana Kohárová

Obchod

Tento článok je súčasťou magazínu č.

Publikované: 13. júna 2022

reklama
reklama