Je najjednoduchšou formou zapojenia sa. Súčasťou každého čísla magazínu bude anketa, zameraná na aktuálnu tému. Formou anketových otázok, položených viacerým subjektom, zmapujeme postoje a skúsenosti s danou témou. Okrem odpovedí uvedieme aj názov spoločnosti, meno a pozíciu respondenta. Ak vás aj táto rubrika zaujala, neváhajte a odošlite nám jednoduchý formulár. V krátkom čase vám zašleme tému, ktorej sa v ankete budeme venovať.

Anketa

1042-GAMO-POI5-20

ChatGPT je skvelý pomocník, ale zlý pán

V IT brandži nie je snáď nikto, kto by si nevyskúšal konverzáciu s ChatGPT. Téma umelej inteligencie rezonuje v médiách, a preto sme sa niekoľkých klientov opýtali na ich názor. Ako vnímate postupnú integráciu umelej inteligencie do pracovného života? Vidíte v nej príležitosť (vo vašej oblasti pôsobenia, v inom sektore) alebo máte skôr obavy?

ChatGPT vnímame, ako užitočný a výkonný nástroj pre každodennú prácu. Často sme prekvapení, akú obsahovo kvalitnú odpoveď dokáže vygenerovať. Otázka však musí byť formulovaná relatívne presne. Dokonca aj môj 10-ročný syn využíva ChatGPT prakticky denne. Keďže sa jedná o neurónovú sieť, ktorá sa neustále učí, tak problém môže z môjho pohľadu nastať vtedy, ak ChatGPT začneme učiť zlým veciam a budeme ohýbať jeho ‚názor‘. Preto je nevyhnutý neustály dohľad a kontrola nad obsahom.

Postupná integrácia umelej inteligencie do pracovného života je nevyhnutnosť. V rámci činnosti mediálnej divízie našej agentúry vidím prínos AI pre spresnenie a urýchlenie procesov v plánovaní a vyhodnocovaní reklamných kampaní. V produkčnej divízii sa ponúka využitie AI vo výskume a vývoji AVD formátov, v našej športovej talkshow, v cestovateľskej reality show alebo v docu-reality s trénovacím programom zvierat. Keď portál BuzzFeed oznámil využívanie AI na generovanie obsahu, hodnota akcií firmy sa okamžite zdvojnásobila (aspoň dočasne). Redakcia už začala pomocou AI vyrábať kvízy – ľudia odpovedia na niekoľko otázok a robot nazvaný Buzzy im ponúkne personalizovanú odpoveď, neskôr začala pridávať články s cestovateľskými odporúčaniami generované AI. No podľa reakcií čitateľov boli dosť zlé. A tu niekde sa podľa mňa skrýva slabá stránka AI. Zodpovednosť za výstupy, pri ktorých je potrebný úsudok alebo vytvorenie očakávanej emócie, bude, verím, ešte dlho a nezastupiteľne na človeku, ktorý zabezpečuje pre AI dostatočne ‚čisté‘ a kvalitné dáta.

Pre mňa bolo stretnutie s umelou inteligenciou vzrušujúce a poučné. Vidím v nej obrovský potenciál. AI odpovedala na rôzne otázky z problematiky pivovarníctva, IT, komunikačných zručností, zákonníka práce. Zadal som jej nakresliť obrázok, resp. vygenerovať fotku. To, čo som pred 30-timi rokmi videl iba v science fiction filmoch, sa stalo skutočnosťou. AI je skutočne vynikajúci pomocník. Obávam sa však, čo všetko dokáže v prípade, ak by sa stal našim pánom. Už len predstava, že vie ovplyvňovať myslenie, resp. smerovanie myslenia obrovského počtu ľudí, je desivá. Dnes aj jednoduché a prehliadnuteľné dezinformácie a konšpiračné teórie dokážu zmanipulovať obrovské davy ľudí, ktorí nie sú ochotní prijímať argumenty druhej strany. Už len fakt, že AI bez váhania odpovedá na akúkoľvek otázku z akéhokoľvek vedného odboru, dokáže programovať, generovať obrázky, filmy, články, diplomové práce, jej dáva neuveriteľnú silu manipulácie. Stačí malá zmena v odpovediach a razom sú názory miliónov ľudí vedené požadovaným smerom. Zneužitie AI je veľmi jednoduché už aj v tomto štádiu. Obávam sa toho. Napriek tomu si nemyslím, že sú správne návrhy na zákaz jej použitia resp. ďalšieho vývoja. Pokiaľ ju vieme zmysluplne využiť, urobme to a využime ju naplno. Som presvedčený, že nás AI vie posunúť vpred.

Pomôžem s prezentáciou na stránkach magazínu.

Iveta Hlaváčová

marketing

reklama
reklama